4 stanowiska aplikanta w Straży Miejskiej w Urzędzie Miasta Chełm, 22-100 Chełm, ul. Obłońska 20
średnie
Wymagania niezbędne:
- obywatelstwo polskie,
- pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych,
- brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za ścigane z oskarżenia publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
- nieposzlakowana opinia,
- ukończone 21 lat,
- bardzo dobra sprawność psychiczna i fizyczna,
- uregulowany stosunek do służby wojskowej,
- wykształcenie niezbędne: średnie,
- prawo jazdy kat. B.
Wymagania dodatkowe:
- mile widziane wykształcenie wyższe na kierunku politologia lub ekonomia lub prawo lub administracja lub bezpieczeństwo wewnętrzne lub bezpieczeństwo narodowe,
- znajomość przepisów o samorządzie gminnym, powiatowym i o pracownikach samorządowych,
- znajomość przepisów ustawy o strażach gminnych,
- znajomość kodeksu wykroczeń oraz innych ustaw w zakresie prawa wykroczeń i postępowania w sprawach o wykroczenia,
- umiejętność samodzielnego podejmowania trafnych decyzji, wnikliwego rozpatrywania spraw oraz bardzo dobrej organizacji pracy własnej, odporność na stres,
- umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, uprzejmość i spostrzegawczość,
- umiejętność obsługi komputera.
I. W odniesieniu do zadań Straży Miejskiej w Chełmie :
- wykonywanie zadań w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustawy i aktów prawa miejscowego,
- ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
- czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
- współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń i informowania o nich właściwych instytucji,
- zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
- ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
- współdziałanie z organizacjami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
- doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
- informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskach kryminogennych i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb Urzędu Miasta Chełm,
- kontrola utrzymania czystości i porządku, prawidłowości prowadzenia handlu okrężnego na terenie miasta,
- przyjmowanie i załatwianie interwencji mieszkańców miasta,
- kontrola w zakresie zawartych umów z Departamentem Komunalnym (sprzątanie letnie ulic i chodników, oczyszczanie zimowe ulic i ciągów pieszych, oczyszczanie jezdni i chodników będących własnością miasta, opróżnianie śmietniczek ulicznych),
- kontrola przepisów z zakresu ochrony środowiska (zapobieganie dewastacji zieleni, ochrona powierzchni ziemi, przemieszczanie mas ziemnych, kontrola sposobu i miejsca składowania i wywożenia odpadów stałych oraz płynnych, gospodarczego wykorzystania odpadów),
- asystowanie przy pobieraniu opłat i innych czynności ustalonych na podstawie przepisów o podatkach i opłatach lokalnych,
- kontrola prawidłowości oznakowania ulic, oświetlania ulic i posesji, prawidłowego zabezpieczenia funkcjonowania punktów oświetleniowych oraz estetyki napisów, miejsc plakatowania i ogłoszeń,
- przeprowadzanie kontroli posesji na terenie miasta Chełm zgodnie z planem kontroli, oraz sporządzanie stosownej dokumentacji,
- kontrola złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz złożonych informacji w zakresie posiadania (lub nieposiadania) kompostownika przydomowego i gromadzenia bioodpadów,
- sprawdzanie wykonywanych zadań i obowiązków przez administratorów i gospodarzy domów,
- kontrola zabezpieczenia prowadzonych na terenie miasta prac inwestycyjno – remontowych,
- oddziaływanie na służby miejskie odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie urządzeń komunalnych w kierunku zwiększenia efektywności ich działania,
- wykonywanie innych czynności kontrolnych oraz zadań nałożonych na Straż Miejską przez organy miasta.
II. W odniesieniu do ogólnych obowiązków strażnika:
- przestrzeganie prawa, rzetelne, bezstronne i terminowe wykonywanie poleceń przełożonych,
- poszanowanie powagi, honoru, godności obywateli i własnej,
- zachowanie tajemnicy prawnie chronionej,
- podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a także w przypadku naruszania dóbr osobistych ludzi,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z przełożonymi, podwładnymi oraz współpracownikami,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie się z godnością w czasie pracy i poza nią,
- pełnienie dyżurów w miejscach wyznaczonych przez przełożonych,
- reagowanie na niezgodne z prawem zachowanie się osób, stosując wobec nich adekwatne, przewidziane prawem środki,
- służenie pomocą mieszkańcom poprzez informowanie, wyjaśnianie i pouczanie w zakresie zapewnienia spokoju, bezpieczeństwa, porządku i czystości oraz poszanowania ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego,
- prowadzenie prewencyjnego rozpoznania zjawisk i zdarzeń wywierających wpływ na stan porządku publicznego, informowanie o nich przełożonych oraz organy i instytucje kompetentne do podejmowania dalszych decyzji i działań,
- niesienie ofiarnej pomocy osobom zagrożonym i potrzebującym,
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa pełnienia służby,
- dogłębna znajomość przepisów prawa regulujących użycie środków przymusu oraz stanowiących podstawę prawną podejmowanych czynności służbowych,
- punktualne stawianie się do służby, w umundurowaniu, rozpoczęcie służby strażnik zobowiązany jest potwierdzić złożeniem podpisu w liście obecności,
- dbałość o sprzęt, mienie i materiały stanowiące własność Straży Miejskiej, oraz zakaz ich używania w sposób sprzeczny z przeznaczeniem lub poza czasem służby przestrzeganie – zasad tajemnicy służbowej,
- dbałość o wygląd zewnętrzny,
- rzetelne prowadzenie dokumentacji w zakresie wykonywanych czynności w notatnikach służbowych, notatkach służbowych, urzędowych oraz protokołach itp.,
- bieżące i rzetelne wprowadzanie danych do elektronicznego systemu eMandat z podjętych interwencji i wykonywanych czynności służbowych,
- obsługa monitoringu wizyjnego,
- sporządzanie statystyki miesięcznej i składanie jej do 5-go dnia każdego następnego miesiąca,
- rozliczanie się z grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego gotówkowego dwa razy w miesiącu do 15-go i ostatniego dnia każdego miesiąca, potwierdzenie odbioru mandatu karnego kredytowanego powinno być przekazane najpóźniej następnego dnia roboczego po ukaraniu sprawcy, osobie upoważnionej do prowadzenia ewidencji mandatowej, dotyczy również kart Mrd – 5,
- obowiązkowe uczestniczenie w prowadzonych szkoleniach,
- uczestniczenie w odprawach służbowych,
- wyjście w czasie pracy z ważnych powodów osobistych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez przełożonego,
- po zakończeniu pracy strażnik zobowiązany jest do:
- Zgłoszenia dyżurnemu lub przełożonemu fakt jej zakończenia,
- Przekazania dyżurnemu lub osobie upoważnionej dokumentów z czynności realizowanych w trakcie pracy (notatka służbowa, notatka urzędowa, karty Mrd-5, protokoły lub inne dokumenty),
- Zdania pobranego sprzętu lub wyposażenia,
- wykonywanie innych poleceń służbowych wydanych przez przełożonego.
III . W odniesieniu do obowiązków dyżurnego:
Zadania i obowiązki dyżurnego Straży Miejskiej określa regulamin służby z podziałem na zmiany:
- stały dyżur w Komendzie Straży Miejskiej w Chełmie,
- koordynowanie pracy poszczególnych patroli , nadzór nad pracą i dyscypliną strażników,
- przyjmowanie zgłoszeń i interwencji, podział przyjętych interwencji wg. rejonizacji oraz kompetencji;
- przyjmowanie wyjaśnień osób wezwanych do straży miejskiej;
- bieżące i rzetelne wprowadzanie danych do elektronicznego systemu eMandat,
- organizowanie odpraw służbowych, stawianie zadań do realizacji na podstawie przyjętych zgłoszeń, bieżących potrzeb i uwarunkowań;
- sprawdzanie jednolitości umundurowania funkcjonariuszy, stanu sprawności środków łączności oraz innego obowiązkowego wyposażenia strażników;
- koordynowanie pracy związanej z usuwanie pojazdów;
- koordynowanie pracy związanej z zakładaniem i zdejmowaniem blokad;
- dbanie o powierzony sprzęt tj. zapewnienie właściwej obsługi, przechowywania oraz ładowania i napraw w celu zapewnienia ciągłej sprawności technicznej sprzętu;
- zabezpieczanie szaf i pomieszczeń przed dostępem osób postronnych w celu zapewnienia ochrony tajemnicy państwowej i służbowej jak również zabezpieczenia przed kradzieżą;
- przekazywanie służby dyżurnej wraz ze sprzętem, wyposażeniem będącym na stanie dyżurki, kluczami do szaf, kluczami do blokad i pomieszczeń wg. wykazu ilościowego;
- załączanie i wyłączenie systemu alarmowego, wraz z zamknięciem całego obiektu przy ul. Obłońskiej 20,
- przyjmowanie i wydawanie kluczy za pisemnym potwierdzeniem innym wydziałom mających siedzibę przy ul. Obłońskiej 20,
- pisanie pism w zakresie potrzeb na zajmowanym stanowisku,
- korzystanie zgodnie z uprawnieniami i dostępem ze zbiorów i zasobów informatycznych pomocnych dla straży, celem realizacji zadań służbowych.
Wszystkie patrole podlegają służbowo dyżurnemu Straży Miejskiej w Chełmie i wykonują zadania zlecone przez dyżurnego. Dyżurny jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy i pracowników podczas nieobecności komendanta.
IV. W odniesieniu do kierowcy - pojazdu służbowego (w tym uprzywilejowanego).
Kierowca pojazdu podlega bezpośrednio Komendantowi Straży Miejskiej, który jest dysponentem pojazdu. Dysponentem pojazdu może być też dyżurny Straży Miejskiej lub dowódca patrolu. Przekazanie pojazdu do kierowania osobom nieuprawnionym jest zabronione.
Do obowiązków kierowcy pod względem technicznym w szczególności należy:
- utrzymanie powierzonego pojazdu i innych urządzeń będących na jego stanie w należytym stanie technicznym gwarantującym ciągłość eksploatacji,
przestrzeganie:- norm przebiegu ogumienia i właściwej eksploatacji opon,
- terminów rejestracyjnych, badań technicznych,
- norm między-przebiegowych przewidzianych dla danego pojazdu,
w czasie wykonywania napraw i obsług technicznych, kierowca jest zobowiązany do nadzoru lub wykonania wszystkich czynności przewidzianych dla danej naprawy lub właściwej obsługi technicznej (OT),
zabrania się kierowcy samowolnej wymiany części i zespołów lub też przebudowy pojazdu.
Wszystkie usterki wymagające naprawy pojazdu należy zgłaszać komendantowi straży miejskiej lub osobie upoważnionej wraz z notatką służbową opisującą okoliczności powstałych uszkodzeń lub usterek.
W zakresie eksploatacyjnym kierowca zobowiązany jest do:
- przestrzegania wymogów i czynności związanych z obsługą codzienną (OC) pojazdu zarówno przed wyjazdem jak i po powrocie z trasy,
- dokładnego i wyraźnego wypełniania kart drogowych ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy, przebiegu km i zużycia paliwa, wszystkie wpisy winny być zatwierdzane podpisem dysponenta,
- systematycznego rozliczania z pobranego paliwa, olejów,
- dbania o estetyczny i czysty wygląd pojazdu,
- utrzymania porządku w garażu,
- przestrzegania przepisów ruchu drogowego w trakcie wykorzystywania pojazdów.
- życiorys (CV),
- list motywacyjny,
- kserokopia dokumentu poświadczającego wykształcenie (dyplom, świadectwo, zaświadczenie),
- kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie,
- inne dodatkowe dokumenty o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach (kursy, szkolenia, studia podyplomowe, prawo jazdy)
- oświadczenie o braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za ścigane z oskarżenia publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, a w przypadku wygrania konkursu przed zatrudnieniem dołączyć należy zapytanie o udzielenie informacji o osobie,
- kserokopie świadectw pracy i zaświadczeń,
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz o korzystaniu z pełni praw publicznych,
- oświadczenie o ukończeniu 21 lat,
- oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego,
- oświadczenie o posiadaniu nieposzlakowanej opinii,
- oświadczenie o sprawności psychicznej i fizycznej,
- potwierdzenie uregulowania stosunku do służby wojskowej,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych w procesie rekrutacji zgodnie z niżej podanym wzorem.
Brak podpisu na ww. oświadczeniach i innych dokumentach będzie uznany za brak wymagań formalnych.
- praca zmianowa,
- praca w terenie w różnych warunkach atmosferycznych,
- praca w pomieszczeniu przy oświetleniu sztucznym i naturalnym,
- obsługa komputera, faxu, kserokopiarki.
Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Urzędzie w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wynosił powyżej 6%.
Wymagane dokumenty aplikacyjne należy składać osobiście (w zaklejonej kopercie) w Urzędzie Miasta Chełm, ul. Lubelska 65, pokój 28 lub pocztą na adres Urzędu z dopiskiem: Dotyczy naboru na 4 stanowiska aplikanta w Straży Miejskiej w Urzędzie Miasta Chełm w terminie do dnia 21 października 2025 roku.
Aplikacje, które wpłyną do Urzędu po wyżej określonym terminie nie będą rozpatrywane. W przypadku ofert wysłanych pocztą decyduje data stempla. Informacja o wyniku naboru będzie umieszczana na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej www.umchelm.bip.lubelskie.pl oraz na tablicy informacyjnej przy ul. Lubelskiej 65.
Wymagane dokumenty aplikacyjne: list motywacyjny, szczegółowe CV (z uwzględnieniem dokładnego przebiegu kariery zawodowej), powinny być podpisane wraz z podpisaną zgodą na przetwarzanie danych osobowych w procesie rekrutacji wg wzoru:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji na 4 stanowiska aplikanta w Straży Miejskiej w Urzędzie Miasta Chełm ogłoszonej dnia 10 października 2025 roku, prowadzonej przez Urząd Miasta Chełm.
Jednocześnie oświadczam, że udzielam zgody dobrowolnie oraz że zapoznałem/łam się z klauzulą informacyjną dla kandydata do pracy w Urzędzie Miasta Chełm.
Podstawa prawna: art. 6 ust. 1 pkt a RODO oraz ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135).
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
DLA KANDYDATA DO PRACY W URZĘDZIE MIASTA CHEŁM
Na podstawie z art. 13 ust. 1 oraz 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) przekazujemy informacje dotyczące przetwarzania Państwa danych osobowych.
Administrator Danych Osobowych
Administratorem Państwa danych osobowych jest Urząd Miasta Chełm, za którego czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Prezydent Miasta Chełm, adres do korespondencji Urząd Miasta Chełm, ul. Lubelska 65, 22-100 Chełm, info@umchelm.pl, tel.: (82) 565-20-70.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony danych z którym można skontaktować się za pośrednictwem aresu email iod@umchelm.pl lub wysyłając list na adres administratora.
Cel przetwarzania danych
Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego.
Podstawa prawna przetwarzania danych
Podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych, w zakresie wskazanym w przepisach prawa pracy, w procesie rekrutacji jest art. 6 ust. 1 litera b RODO. W odniesieniu do pozostałych danych osobowych podstawą przetwarzania będzie art. 6 ust. 1 litera a RODO, to jest zgoda, która może być odwołana w dowolnym czasie. Jeżeli w dokumentach zawarte są dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO (dane szczególnej kategorii) konieczna będzie Państwa zgoda na ich przetwarzanie, która może zostać odwołana w dowolnym czasie.
Odbiorcy danych osobowych
Odbiorcami Państwa danych osobowych będą upoważnieni pracownicy Administratora oraz dostawcy usług IT.
Okres przetwarzania danych osobowych
Państwa dane zgromadzone na potrzeby procesu rekrutacyjnego będą przechowywane do zakończenia prcesu rekrutacyjnego. Jeżeli wyrażą Państwo zgodę na przetwarzanie danych w przyszłych rekrutacjach, wówczas Państwa dane przechowywane będą przez okres wskazany w klauzuli zgody.
Obowiązek podania danych osobowych
Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w przypadku kiedy będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, w pozostałym zakresie ich wskazanie jest dobrowolne.
Przysługujące prawa
Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz otrzymania ich kopii, prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych, prawo do usunięcia danych osobowych.
W przypadku gdy przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się na podstawie zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie nie ma wpływu na zgodność przetwarzania z obowiązującym prawem, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Prawo wniesienia skargi
W przypadku kiedy uznają Państwo, że Urząd Miasta Chełm przetwarza dane osobowe niezgodnie z prawem, przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji
Państwa dane mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, ale nie będą profilowane.
Informacja o dokumentach (zgodach) składanych w trakcie rekrutacji:
Informujemy, że w ramach prowadzonej rekrutacji wraz z wymaganą dokumentacją potwierdzającą Państwa wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe mogą Państwo złożyć oświadczenie:
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w liście motywacyjnym lub innych załączonych dokumentach – jeśli w zakresie tych danych zawarte są szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO (w tym dane o stanie zdrowia, o przekonaniach politycznych,
ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych itp.)
Oświadczenia wskazane powyżej, mogą być zawarte w liście motywacyjnym w następujący sposób:
Wyrażam zgodę* na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w liście motywacyjnym oraz załączonych do niego dokumentach - wymagane jeśli przekazane dane obejmują szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO.
Dodano do BIP dnia 10-10-2025 12:28:32